کارکردها و سطوح نشانهشناسی عنوان در شعر محمّد عفیفی مطر، بررسیتطبیقی در سه قصیدة "مکابدات کیخوتیّة»، وشم النهر علی خرائط الجسد»،والشمس الّتی لا تشرق/ شظایا»"
شهریار همّتی
دانشیار رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاهرازی، کرمانشاه
sh.hemati@yahoo.com
حامد پورحشمتی (نویسندةمسؤول)
دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی،دانشگاه رازی، کرمانشاه،
poorheshmati@gmail.com
چکیده:
نشانهشناسی در شعر بهعنوان روش نقدی تأثیرگذار در بررسی متون ادبی به شمار میآید که با تکیه بر نشانههاو دلالاتهای نهفته در زمینههای شناختی هدفمند، در پی کشف ساختارهای متنیّت وروابط پایدار میان عناصر داخلی یا خارجی پنهان وآشکار متن میباشد. عنوان یکی ازدرگاهها و ورودیهای انسجامبخشی شبکة عناصرتشکیلدهندة متن و کلیدواژة اساسیبرای تشویق و هدایت خواننده و ایجاد رغبت و علاقه در او به منظور رسیدن به عمقمعانی تپنده تا انتهای متن میباشد. عنوان در شعر محمّد عفیفی مطر، شاعر معاصر مصرنیز یکی از عوامل تاثیرگذار در شناخت ساختمان قصاید وی و دارای اهداف و انگیزههایمتعدّد همچون سطوح دیداری، معجمی و ترکیبی، و کارکردهای توصیفی، اعلامی، انگیزشی وتعیینی میباشد که نقش به سزایی در ادراک محتوای شعری و درونمایه واژگان شعری اودارد. از این رو این پژوهش نیز با تکیه بر روش نشانهشناسانه بر آن است تا بهیافتن و تطبیق سطوح و کارکردهای نشانهشناسانه در سه عنوان از عناوین شعری اینشاعر اقدام نماید.
واژگانکلیدی:نشانهشناسی، عنوان، محمّد عفیفی مطر، کارکردها.
پژوهش منتشرشده در نخستین همایش ملی شعر معاصر عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سیمیائیّة العنوان فی شعر محمّد عفیفی مطر؛ دراسة فی الوظائف والمستویات
شعر ,عفیفی ,مطر، ,محمّد ,سطوح ,متن ,عفیفی مطر، ,در شعر ,محمّد عفیفی ,در سه ,شعر محمّد ,ادبیات عربی، دانشگاه ,عربی، دانشگاه رازی، ,الجسد»، والشمس الّتی ,خرائط الجسد»، والشمس
درباره این سایت